Oké, dit is een 'splinter thread' van mijn hoofd Van Ghost White naar White Steed thread, het heeft de achtergrond en de algemene discussie over de bouw. In deze splinter zal de focus liggen op de revisie van de motor.
Korte versie:
Ik heb een '89 Trooper LS met een vastgelopen 4-cilinder 2.6L 4ZE1 GRATIS gekregen
De focus:
Een motor gevonden op CraigsList voor $100 :!: (nu moet je denken "oké, je hebt een stuk staal gevonden voor $100, wat is er mis mee?") 2 slechte dingen met de motor die ik meteen kan zien;
A- Dit ding heeft geen tuimelaar voor de kop, en ook geen kleppendeksel.
B- Het stond ongeveer 110 mijl verderop! (Ik heb een app voor mijn Google Phone die zoveel CL-regio's doorzoekt als ik in het menu wil controleren, voor mijn zoekwoorden en $ bedragen)
Dus ik ga dit leuke kleine ding kopen:
De man van wie ik het kocht, zegt dat er ongeveer 170.000 mijl op stond en 's ochtends begon te kloppen voordat de oliedruk normaal was, maar daarna liep het prima, omdat hij veel kampeert/moddert met zijn trooper, ruilde hij hem een paar weken nadat het kloppen begon voor een nieuwe. Hij bewaarde hem gewoon voor het geval hij onderdelen nodig had, maar werd er moe van dat hij in de weg stond...
Nu voor de beslissing, moet ik;
A- hem erin zetten en NU laten draaien (na het kannibaliseren van de motor die momenteel in mijn Trooper zit voor de ontbrekende onderdelen van de kop)
B- een top-end revisie uitvoeren en HOPEN dat de kop de plek is waar het kloppen vandaan kwam
C- de kop in elkaar knutselen en een bottom-end revisie uitvoeren en HOPEN dat ik geen problemen met de kop heb op de trail
D- het ding van de grond af aan opnieuw opbouwen zodat ik WEET waar ik mee bezig ben
Ik koos voor D om een paar redenen, het is belastingtijd en ik kreeg (ja, de vrouw liet me geld hebben
) genoeg geld om dit te krijgen en te repareren of een beater te kopen die ik later zou moeten repareren, ik haal graag dingen uit elkaar en zet ze weer in elkaar, ik had geen ander gebruik voor mijn motorstandaard, ik ben een man, ik heb altijd al een VOLLEDIGE motor willen bouwen!
Ze was te zwaar voor mij om alleen op de standaard te zetten en ik kon niet wachten op hulp, dus ik begon eraan te peuteren.....
______________Gasklep en luchtkamer______________ ______________________Inlaatspruitstuk________________
_____________________Kop boven _____________________ __________________Kop onderkant__________________
__________________________________________ Arme, arme cilinders __________________________________________
___________________ Mijn maat EINDELIJK komt langs om me te helpen hem op de standaard te zetten en om te draaien____________________
Toen ik de baby-oliepan en de grote krukasafdekking eraf haalde, was ik aangenaam verrast om GEEN slib of brokken of rotzooi te vinden!!! Tot nu toe goed...
____________________Niet slecht voor 170k ________________ ________ Krukas en zuigers/drijfstangen verpakt en gemarkeerd__________
_________________________________________Uiterlijk kan bedriegen_________________________________________
Ik dacht dat het er allemaal erg goed uitzag voor de kilometerstand, dus naar de machinefabriek. Wat staat er op het menu, vraag je?
1. Heet bad - De 'heet' verwijst naar de zuurgraad van de gebruikte chemicaliën (het is een reinigingsbad met power jets om de moeilijk bereikbare plaatsen te bereiken, normaal gesproken 12-24 uur, afhankelijk van de rotzooi-factor)
2. Magna flux - Dit komt in twee smaken 'droog mag' en 'nat mag', het brengt een magnetische lading aan op het blok en dan coaten ze het met een poeder (droog) of een vloeistof (nat) die wordt aangetrokken door eventuele scheuren in het blok. (sla de magna flux-mannen niet over, het is VEEL de moeite waard, zoek een winkel die een 'natte mag' doet als je kunt, want het is grondiger)
3. Nieuwe zuigers laten installeren op mijn oude drijfstangen
4. Als het fluxen slaagt, meten voor eventuele slijp-/boor-/vlakbehoeften
Mijn blok is geslaagd voor fluxen en de winkel zegt dat hij al een keer is gereviseerd en is geboord naar +0,020" zuigers, maar de krukas was origineel. De man van wie ik hem kocht, vertelde me dat niet, ik weet niet zeker of hij het wist, geen scheur, geen fout. Hij moet worden gevlakt (het kopoppervlak was licht kromgetrokken en moet 100% vlak zijn), de cilinderwanden moeten worden geboord +0,040" omdat ze bovenaan groter zijn dan onderaan... De krukas moet beide voorste/achterste hoofddichtingszittingen laten slijpen en nieuwe hulzen erop zetten, en de hoofd- en drijfstanglageroppervlakken moeten +0,010" worden geslepen, en de drijfstangen zijn licht eivormig aan het krukaseinde. Dat is NIET wat ik wilde horen, maar het is nog steeds te bouwen.
Ze wachten tot ik mijn 'master revisieset' krijg, die bestaat uit:
Voor alles wat de winkel tot nu toe repareert (ik denk dat hij het plaatsen van zachte pluggen heeft meegerekend), zal ik $455 armer zijn. DAN moet ik de kop reviseren lol.
Nu is hier waar ik u, de kijker/lezer, om hulp vraag, ik heb nog nooit een motor gebouwd, laat staan een Isuzu. Ik wil graag uw tips/trucs/mods om het meeste koppel uit deze motor te halen zonder te gek te worden (plaats echt elke haalbare mod/truc/tip en ik zal beslissen of het binnen mijn mogelijkheden/financiering valt)
~psguardian
EDIT: moest de naam van de thread veranderen, kon de mijne niet vinden met alle andere wederopstandingsposts lol
Korte versie:
Ik heb een '89 Trooper LS met een vastgelopen 4-cilinder 2.6L 4ZE1 GRATIS gekregen
De focus:
Een motor gevonden op CraigsList voor $100 :!: (nu moet je denken "oké, je hebt een stuk staal gevonden voor $100, wat is er mis mee?") 2 slechte dingen met de motor die ik meteen kan zien;
A- Dit ding heeft geen tuimelaar voor de kop, en ook geen kleppendeksel.
B- Het stond ongeveer 110 mijl verderop! (Ik heb een app voor mijn Google Phone die zoveel CL-regio's doorzoekt als ik in het menu wil controleren, voor mijn zoekwoorden en $ bedragen)
Dus ik ga dit leuke kleine ding kopen:
De man van wie ik het kocht, zegt dat er ongeveer 170.000 mijl op stond en 's ochtends begon te kloppen voordat de oliedruk normaal was, maar daarna liep het prima, omdat hij veel kampeert/moddert met zijn trooper, ruilde hij hem een paar weken nadat het kloppen begon voor een nieuwe. Hij bewaarde hem gewoon voor het geval hij onderdelen nodig had, maar werd er moe van dat hij in de weg stond...
Nu voor de beslissing, moet ik;
A- hem erin zetten en NU laten draaien (na het kannibaliseren van de motor die momenteel in mijn Trooper zit voor de ontbrekende onderdelen van de kop)
B- een top-end revisie uitvoeren en HOPEN dat de kop de plek is waar het kloppen vandaan kwam
C- de kop in elkaar knutselen en een bottom-end revisie uitvoeren en HOPEN dat ik geen problemen met de kop heb op de trail
D- het ding van de grond af aan opnieuw opbouwen zodat ik WEET waar ik mee bezig ben
Ik koos voor D om een paar redenen, het is belastingtijd en ik kreeg (ja, de vrouw liet me geld hebben
Ze was te zwaar voor mij om alleen op de standaard te zetten en ik kon niet wachten op hulp, dus ik begon eraan te peuteren.....
______________Gasklep en luchtkamer______________ ______________________Inlaatspruitstuk________________
_____________________Kop boven _____________________ __________________Kop onderkant__________________
__________________________________________ Arme, arme cilinders __________________________________________
___________________ Mijn maat EINDELIJK komt langs om me te helpen hem op de standaard te zetten en om te draaien____________________
Toen ik de baby-oliepan en de grote krukasafdekking eraf haalde, was ik aangenaam verrast om GEEN slib of brokken of rotzooi te vinden!!! Tot nu toe goed...
____________________Niet slecht voor 170k ________________ ________ Krukas en zuigers/drijfstangen verpakt en gemarkeerd__________
_________________________________________Uiterlijk kan bedriegen_________________________________________
Ik dacht dat het er allemaal erg goed uitzag voor de kilometerstand, dus naar de machinefabriek. Wat staat er op het menu, vraag je?
1. Heet bad - De 'heet' verwijst naar de zuurgraad van de gebruikte chemicaliën (het is een reinigingsbad met power jets om de moeilijk bereikbare plaatsen te bereiken, normaal gesproken 12-24 uur, afhankelijk van de rotzooi-factor)
2. Magna flux - Dit komt in twee smaken 'droog mag' en 'nat mag', het brengt een magnetische lading aan op het blok en dan coaten ze het met een poeder (droog) of een vloeistof (nat) die wordt aangetrokken door eventuele scheuren in het blok. (sla de magna flux-mannen niet over, het is VEEL de moeite waard, zoek een winkel die een 'natte mag' doet als je kunt, want het is grondiger)
3. Nieuwe zuigers laten installeren op mijn oude drijfstangen
4. Als het fluxen slaagt, meten voor eventuele slijp-/boor-/vlakbehoeften
Mijn blok is geslaagd voor fluxen en de winkel zegt dat hij al een keer is gereviseerd en is geboord naar +0,020" zuigers, maar de krukas was origineel. De man van wie ik hem kocht, vertelde me dat niet, ik weet niet zeker of hij het wist, geen scheur, geen fout. Hij moet worden gevlakt (het kopoppervlak was licht kromgetrokken en moet 100% vlak zijn), de cilinderwanden moeten worden geboord +0,040" omdat ze bovenaan groter zijn dan onderaan... De krukas moet beide voorste/achterste hoofddichtingszittingen laten slijpen en nieuwe hulzen erop zetten, en de hoofd- en drijfstanglageroppervlakken moeten +0,010" worden geslepen, en de drijfstangen zijn licht eivormig aan het krukaseinde. Dat is NIET wat ik wilde horen, maar het is nog steeds te bouwen.
Ze wachten tot ik mijn 'master revisieset' krijg, die bestaat uit:
- Zuigerset (.040)
Chroom zuigerveerset (.040)
Premium drijfstanglagerset (.010)
Premium hoofdlagerset (.010)
Stuwringset
Vriesplugset
Volledige pakkingset
Voor alles wat de winkel tot nu toe repareert (ik denk dat hij het plaatsen van zachte pluggen heeft meegerekend), zal ik $455 armer zijn. DAN moet ik de kop reviseren lol.
Nu is hier waar ik u, de kijker/lezer, om hulp vraag, ik heb nog nooit een motor gebouwd, laat staan een Isuzu. Ik wil graag uw tips/trucs/mods om het meeste koppel uit deze motor te halen zonder te gek te worden (plaats echt elke haalbare mod/truc/tip en ik zal beslissen of het binnen mijn mogelijkheden/financiering valt)
~psguardian
EDIT: moest de naam van de thread veranderen, kon de mijne niet vinden met alle andere wederopstandingsposts lol